Minimalistický wildlife
4 ledna, 2021Bieszczady – haličská džungle
19 července, 2021Pro minimalistickou krajinu platí veškerá pravidla platná pro minimalismus obecně : prázdný nebo také negativní prostor, hlavní objekt, opakující se tvary, barvy.
Pozadí
Prázdný nebo také negativní prostor by měl „absencí“ své struktury (nebo jejím co možná největším zjednodušením) umocnit v obraze hlavní objekt. Lze toho docílit nejsnadněji co nejnižším clonovým číslem nebo dlouhou expozicí.
Hlavní objekt
Hlavní objekt by měl být vizuálně dostatečně silný, aby v obraze mohl obstát sám bez výrazové podpory dalších podpůrných prvků. Minimalismus a abstrakce jdou ruku v ruce, takže minimalistické obrázky nemusí detailně zobrazovat hlavní objekt.
Kompozice
Pravidla kompozice, jako např. pravidlo třetin nebo pravidlo zlatého řezu, jsou pro minimalisty dvojnásobně důležitá, protože umožňují dosáhnout to, o co v minimalismu jde : méně je více!
Každá nedokonalost je obzvlášť v minimalistické fotografii jako pěst na oko, proto kompozice musí být v minimalismu perfektní.
Barvy
Minimalistický efekt lze umocnit i minimalizováním barev v obraze. Použitím jen omezených odstínů zvolené barevné škály nebo volbou černobílého provedení.
Opakující se tvary
Pobřežní molo z kulatých klád, oblé kameny, stejně velká okna, po sobě jdoucí zvlněné horizonty v krajině, to jsou opakující se tvary, jež lze využít v minimalistickém obraze.
Plánování
Mnoho renomovaných fotografů nosí předobraz výsledné fotografie v hlavě dlouho předtím, než naleznou správnou kulisu a hlavní objekt pro zachycení svého minimalistického obrazu. V mnoha případech si svoji představu předem načrtnou, aby se později k této představě vrátili a mohli ji zrealizovat.
Praxe a zase praxe
Naučit se „vidět“ jako minimalista může být obtížné, zejména v dnešním světě přesyceném tolika podněty a impulsy. Z tohoto důvodu je jednou z nejlepších věcí, které můžete pro svou minimalistickou fotografii udělat, co nejvíce fotografovat. Čím více budete trénovat své oko při hledání grafických tvarů a čistých kompozic, tím lépe si jich všimnete na často i neočekávaných místech.
Nepospíchejte
Pro minimalistického fotografa Hengki Koentjoro, který sídlí v Indonésii, je vytvoření obrazu časově náročné; často sedí a čeká v přírodě, dokud nebude jasné správné složení. Jeho cílem je dívat se na svět z nekomplikované perspektivy, bez soudu a spěchu.
Procvičování minimalistické fotografie může sloužit jako připomínka zpomalení a návratu k základům. Není třeba věci komplikovat. Stačí zůstat přítomný v daném okamžiku a zachytit ho bez přidávání dalších zbytečných významových vrstev. Jak Frank Stella kdysi řekl o svých obrazech: „To, co vidíte, je to, co vidíte.“